Knoflookpinda’s

Knoflookpinda’s

Dit is een heerlijk snackje voor bij de borrel of als tussendoortje wanneer je je flauw voelt. Het woordje ‘snack’ roept meestal ‘ongezond’ op, maar dat hoeft helemaal niet. Noten, en dus ook pinda’s, zijn heel goed voor je. Vol onverzadigde vetten, ijzer, B-vitamines en vitamine E. Ze verlagen het LDL-cholesterol en dus het risico op hart- en vaatziekten. Elke dag een handje noten of pinda’s past dus prima in een gezond voedingspatroon. Wel oppassen dat ze niet te zout zijn! Pinda’s zijn overigens eigenlijk geen noten maar peulvruchten, ook al tonen ze vergelijkenissen met noten. Ze zijn calorierijk en koolhydraatrijker dan andere noten. Dus als je qua dieet op de koolhydraten en calorieën let, dan kun je ze beter niet eten.

Ingrediënten

  • 500 gr rauwe pinda’s zonder vliesjes
  • 6 teentjes knoflook, in plakjes
  • Knoflookpoeder
  • Versgemalen zeezout en zwarte peper
  • 300 ml arachide- of zonnebloemolie
  • Materialen: kom, vergiet, wok, schuimspaan, schaaltje

Aan de slag!

  1. Laat de pinda’s 5 tot 10 minuten weken in een kom lauw water. Laat ze uitlekken in een vergiet en wrijf ze voorzichtig droog met een schone theedoek of keukenpapier.
  2. Verhit de arachideolie in een wok en frituur hierin de plakjes knoflook tot ze goudgeel zijn. Schep ze met een schuimspaan uit de wok en laat uitlekken op keukenpapier.
  3. Frituur nu de pinda’s in kleine porties ca. 1 minuut. Laat ze niet te donker worden. Schep met de schuimspaan uit de pan en laat uitlekken op keukenpapier.
  4. Doe de pinda’s terug in de kom (droog geveegd). Verkruimel de plakjes knoflook erover, strooi er naar smaak nog knoflookpoeder over en maal er nog wat zout en peper over. Schep alles goed om en doe over in een schaaltje.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*