Turks brood met gegrilde aubergine en gepocheerd ei

Turks brood met gegrilde aubergine en gepocheerd ei

Op het moment van dit schrijven heerst er al dertien weken (!) een griepepidemie. Ook ik moest eraan geloven. Heb er nu al ruim anderhalve week last van en zie het einde nog niet helaas. Het begon bij mij precies op de eerste dag van de nationale week zonder vlees. Als flexitariër had ik allerlei ideeën om een gevarieerd vegetarisch menu samen te stellen, maar daar kwam dus de klad in. De eerste drie dagen kreeg ik niets meer naar binnen dan tuinkruidendrinkbouillon. Op dag vier ben ik voor makkelijk gegaan en heb ik mijn gevulde vegaburger gemaakt. Het kostte me nog moeite om deze op te eten, ik had amper de puf om te kauwen en slikken deed zeer. Maar ik wilde doorzetten om sowieso toch te blijven eten en ook de vegetarische week vol te houden. Dus heb ik op de vijfde dag dit heerlijke ‘open’ broodje gemaakt. Eigenlijk meer een lunchgerecht, maar ik had er als avondmaaltijd genoeg aan. Ik heb dit uiteraard voor mij alleen gemaakt, maar ik heb het recept omgezet naar een hoeveelheid voor vier personen omdat het brood wat ik gebruikt heb goed is voor vier porties. Ik had namelijk een heel plat, langwerpig Turks brood (zie voorbeeldfoto). Hiervoor moet je echter wel naar een Turkse winkel, want deze zie je in reguliere supermarkten niet liggen. Een rond Turks brood, die je wel in veel supermarkten kunt kopen, is wat dikker maar kun je uiteraard ook gebruiken. Ik adviseer ik je dan echter wel om deze overdwars te halveren voordat je het brood gaat toasten. De toppings moeten namelijk de glansrol hebben, niet het brood.

Ingredients

  • 1 plat, langwerpig Turks brood
  • 2 aubergines, gewassen
  • 8 kleine eieren
  • Hummus (recept)
  • Bakje hüttenkäse
  • Bakje tuinkers
  • 6 el milde olijfolie
  • 2 el gemengde verse groene kruiden naar smaak (bieslook, peterselie, koriander, dille, basilicum etc.)
  • Flinke scheut azijn azijn
  • Versgemalen zeezout en zwarte peper
  • Materialen: schaal, mandonline, grillpan, kleine kookpan, kommetje, schuimspaan, aluminiumfolie

Aan de slag!

  1. Hak de kruiden die je wilt gebruiken fijn en meng in een schaal met de olie. Breng op smaak met wat peper.
  2. Snijd van de aubergines kopje en kontje. Schaaf of snijd de aubergines in de lengte in plakken van ca. 5 mm. Maal er aan beide kanten wat zout over en meng de plakken door de kruidenolie. Laat een kwartiertje staan.
  3. Verhit ondertussen de grillpan. Snijd het brood in 4 gelijke stukken. Gril de stukken brood in de pan om en om tot licht knapperig.
  4. Gril vervolgens in porties zoveel plakken aubergine die tegelijk in de pan kunnen om en om tot ze zacht zijn en mooie grillstrepen hebben (ca. 3 min. per kant). Leg ze op een bord.
  5. Ondertussen breng je in een kleine kookpan water met de azijn aan de kook. Verlaag het vuur zodra het water kookt. Het water mag niet te hard borrelen. Breek een ei in een kommetje. Maak een draaikolkje in het water en laat het ei voorzichtig in het midden erin glijden. Pocheer het ei 3 minuten. Schep met een schuimspaan uit de pan en leg op keukenpapier. Herhaal met de rest van de eieren. Leg er een stuk aluminiumfolie over om de eieren warm te houden. Bekijk hier een video.
  6. Besmeer het brood met een flinke laag hummus. Verdeel plakken aubergine erover en daarover hüttenkäse en tuinkers. Dan per stuk brood 2 eitjes. Maal er naar smaak nog wat peper en eventueel zout over.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*