Linzensalade met gegrilde halloumi

Linzensalade met gegrilde halloumi

Weet je wat zo fijn is aan halloumi? Deze kaas kun je grillen, bakken en frituren zonder dat het smelt. Dat maakt deze kaas dan ook een ideale vleesvervanger. Verhitten hoeft trouwens niet, je kunt de kaas ook zo eten. Halloumi is een ongerijpte, van oorsprong Cypriotische, kaas en wordt gemaakt van een mengsel van koe-, geiten- en schapenmelk. De smaak lijkt op die van feta en de textuur op die van mozzarella. Tijdens het maken doen ze iets met de wrongel waardoor de eiwitstructuur verandert. Daardoor is verhitting mogelijk zonder dat het smelt. Wat wel even wennen is, is dat de kaas na verhitting een beetje rubberachtig is.

Het recept is geschikt als lunch voor vier personen of als maaltijdsalade voor twee personen. Het maakt niet uit of je gedroogde linzen of linzen uit pot of blik gebruikt. Alleen duurt de bereiding met gedroogde linzen iets langer omdat ze eerst nog een minuut of 20 gekookt moeten worden. Maar ondertussen kun je dan natuurlijk wel alvast verder met de andere voorbereidingen.

Ingrediënten

  • 1 blok (ca. 250 gr) halloumi
  • 250 gr gare linzen (kleur maakt niet uit)
  • 10 snoeptomaatjes
  • 2 à 3 bosuitjes
  • Stuk of 12 cornichons (zure mini-augurkjes)
  • Handje muntblaadjes, of koriander, of bladpeterselie of maak een combinatie
  • 1 volle el Turkse of Griekse yoghurt
  • Flinke scheut extra vergine olijfolie
  • Milde olijfolie
  • Veldsla of andere slasoort naar wens
  • Versgemalen zeezout en zwarte peper
  • Materialen: zeef of vergiet, schaal, grillpan

Aan de slag!

  1. Spoel de linzen af in een zeef of vergiet en laat goed uitlekken.
  2. Snijd de tomaatjes in kwarten, de bosuitjes in ringetjes, de cornichons in plakjes en hak het kruid of kruidencombi fijn.
  3. Meng in een schaal de yoghurt met een scheut extra vergine olijfolie. Schep de linzen en alle gesneden ingrediënten erdoor en breng op smaak met zout en peper.
  4. Snijd de halloumi in de lengte in ca. 6 plakken. Bestrijk ze aan beide kanten met milde olijfolie. Je kan er eventueel wat peper over malen maar gebruik geen zout, want halloumi is zelf al zout genoeg.
  5. Verhit de grillpan en gril de plakken in ca. 10 minuten om en om tot ze mooie grillstrepen hebben. Halveer de plakken in de lengte.
  6. Maak op borden een bedje van sla, schep de linzensalade erop en verdeel de halloumi erover.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*