Geroosterde pompoenpitten

Geroosterde pompoenpitten

Als je iets met verse pompoen maakt, bijvoorbeeld soep, gooi de pitten dan niet weg! Je kunt ze namelijk heerlijk roosteren en gebruiken om bijvoorbeeld een salade mee te garneren, in een noten- en zadenmix voor je ontbijt, in versgebakken brood of met wat extra toevoegingen als gezonde snack, zoals ik hieronder beschrijf.

Pompoenpitten schoonmaken, drogen en roosteren kost wel wat tijd, maar het is echt de moeite waard omdat ze zo ontzettend gezond zijn. Ze staan echt bol van de vitaminen en mineralen. 100 gram pompoenpitten bevat maar liefst 237% van de ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) vitamine E en 31% vitamine B. Ook ruim aanwezig zijn B1 (23%), B5 (15%), foliumzuur (15%), B2 (12%), pirydoxine (6%) en vitamine C (3%). Wat betreft ADH mineralen per 100 gram: mangaan (198%), fosfor (178%), koper (149%), magnesium (149%), ijzer (110%), zink (71%), seleen (17%), kalium (17%) en calcium (5%). Neem dus gerust regelmatig een handje!

Ingrediënten

  • Zaden uit 1 pompoen
  • 1 el extra vergine olijfolie
  • 1 el vloeibare honing
  • Snufje kaneel
  • Snufje komijnpoeder
  • Snufje cayennepeper
  • Fijn zeezout en versgemalen zwarte peper
  • Hulpmiddelen: zeef, schone theedoek, bakplaat, bakpapier, kom

Aan de slag!

  1. Schep de zaden uit de pompoen en spoel ze heel goed af in een zeef tot er echt geen flintertje vruchtvlees meer aan zit. Je zal hier ook met je vingers moeten werken om het vruchtvlees eraf te wrijven.
  2. Pel de membranen eraf en laat de pitten drogen op een schone theedoek.
  3. Verwarm de oven voor op 180 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier.
  4. Spreid de pitten over de bakplaat uit en rooster ze 20 minuten in het midden van de oven.
  5. Meng de pompoenpitten in een kom met de olijfolie, honing, kaneel, komijnpoeder en cayennepeper en breng op smaak met zout en peper.
  6. Spreid ze weer uit over de bakplaat en rooster ze ca. 15 minuten tot ze goudbruin zijn.
  7. Laat ze buiten de oven op de bakplaat afkoelen.

Wil je de pompoenpitten gewoon naturel gebruiken, dan kun je stappen 5 en 6 overslaan, maar eventueel bij stap 4 nog wel wat langer laten roosteren tot de gewenste knapperigheid.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*