De gezondheidsvoordelen van knoflook

De gezondheidsvoordelen van knoflook

Knoflook… ik ben er dol op! Zeg maar gerust een beetje verslaafd 😉 In heel veel van mijn recepten kom je het dan ook tegen. Zelfs al is het maar één teentje, kan het net wat extra smaak geven aan een gerecht. Het aantal teentjes knoflook die je in mijn recepten tegenkomt, is wat ik voor het recept de minimale hoeveelheid vind in combinatie met de overige ingrediënten. Zelf gebruik ik meestal nog meer en dat kan jij natuurlijk ook doen als je net zo’n liefhebber bent als ik. Naast dat knoflook een heerlijke smaakmaker is, heeft deze bol uit de uienfamilie ook nog eens enorm veel gezondheidsvoordelen!

Al sinds de oudheid wordt knoflook gebruikt en vooral voor de medicinale en gezondheidsbevorderende eigenschappen. Het gebruik ervan is goed gedocumenteerd door alle grote beschavingen, zoals de Egyptenaren, Babyloniërs, Grieken, Romeinen en Chinezen.

De gezondheidsvoordelen van knoflook

1. Het werkt ontstekingsremmend

Knoflook bevat zeer veel allicine, een stofje dat ontstekingen kan voorkomen, verminderen en zelfs genezen. Dit geldt overigens alleen voor rauwe knoflook want bij verhitting gaat het merendeel van de allicine verloren. Pers dus regelmatig een teentje knoflook uit in een saladedressing of een dip.

2. Bron van vitamines en mineralen

Knoflook bevat veel essentiële vitamines en mineralen en is laag in calorieën. Aangegeven in de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) per 100 gram ca. 140 calorieën en verder de belangrijkste vitaminen en mineralen:

Mangaan: 84% ADH -> Goed voor de vorming van botten, de bescherming van lichaamscellen en de energievoorziening. Ook vormt het een belangrijk onderdeel bij de stofwisseling van koolhydraten, cholesterol en aminozuren.

Vitamine B6: 62% ADH -> Belangrijk voor de stofwisseling, vooral voor de afbraak en opbouw van aminozuren. Het reguleert de werking van bepaalde hormonen en is nodig voor de groei, de bloedaanmaak en een goede werking van het immuunsysteem en het zenuwstelsel.

Vitamine C: 52% ADH -> Heeft een functie als antioxidant in het lichaam en is nodig voor de vorming van bindweefsel, de opname van ijzer en het in stand houden van de weerstand.

Selenium: 20% ADH -? Beschermt rode bloedlichaampjes en cellen tegen beschadiging. Verder maakt selenium zware metalen die soms in voeding terecht kunnen komen minder giftig. Selenium is ook belangrijk voor een goede werking van de schildklier.

Calcium: 18% ADH -> Een mineraal dat je nodig hebt voor de opbouw en het onderhoud van de botten en het gebit. Calcium helpt tegen botontkalking op latere leeftijd en is nodig voor een goede werking van de zenuwen en spieren, de bloedstolling en het transport van andere mineralen in het lichaam.

Nou gebruik je vrijwel nooit 100 gram knoflook in één keer (een bol weegt gemiddeld 50 gram, een teentje 2 tot 5 gram), maar je ziet wat het je toch al kan opleveren als je regelmatig knoflook in je gerechten gebruikt.

3. Positief effect op cholesterol

Knoflook verlaagt het slechte LDL-cholesterol in je bloed waardoor het bescherming kan bieden tegen hart- en vaatziekten. LDL-cholesterol plakt aan de wanden van de bloedvaten waardoor deze vernauwen. Dit kan op den duur blokkades veroorzaken met een hartaanval als resultaat. Uit onderzoek is gebleken dat knoflook het cholesterol met 12 procent kan verlagen. Dit lijkt niet veel, maar een cholesterolverlaging van 8 procent leidt al tot 38 procent minder risico op hart- en vaatziekten.

4. Bloeddrukverlagend

Per 100 gram bevat knoflook ca. 500 mg kalium en dit mineraal werk bloeddrukverlagend. Bij een te hoge bloeddruk kunnen er minuscule scheurtjes in de wanden van de bloedvaten ontstaan. Deze zwakke plekken kunnen in de toekomst gevaarlijk worden met bijvoorbeeld een hartinfarct of beroerte als gevolg.

5. Versterkt het immuunsysteem

Omdat knoflook je immuunsysteem versterkt, ben je minder vatbaar voor griep en verkoudheid. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die een knoflooksupplement namen tot wel 63 procent minder last hadden van verkoudheid dan mensen die dat niet deden. En mensen die knoflook kregen maar toch verkouden werden, was maar liefst 70 procent veel sneller opgeknapt.

6. Helpt te ontgiften

Knoflook bevat zwavel en dat klikt misschien gevaarlijk maar dat is het niet want het heeft juist een ontgiftende werking. Zwavel beschermt je organen tegen beschadigingen doordat het zware metalen aan zich bindt. Zo blijkt wel uit een studie onder mensen die in een autobatterijfabriek werkten, waarbij zij in hoge mate werden blootgesteld aan lood. Het bleek dat knoflook zorgde voor een vermindering van 19 procent lood in het bloed en daardoor ook vermindering van vergiftigingssymptomen als hoofdpijn en hoge bloeddruk.

7. Kan helpen tegen Alzheimer en dementie

Knoflook bevat antioxidanten die beschermen tegen celschade en veroudering. Een hoge dosis knoflookextract blijkt het aantal antioxidantenzymen bij mensen te verhogen. De gecombineerde effecten van verlaagde cholesterolniveaus en de bloeddruk, samen met de antioxidant eigenschappen, kan knoflook het risico op Alzheimer en dementie verlagen.

Tips tegen een knoflookadem

Knoflook is gewoon heerlijk alleen een knoflookadem niet zo prettig voor de mensen om je heen. Het zwavel wordt in je maag omgezet in een gas. Dit gas wordt opgenomen door het bloed en verlaat het lichaam door je huid, je longen en mond. Om het gas direct in je maag aan te pakken, helpt het drinken van een glas melk. Bij voorkeur volle melk (vanwege het vet) en drink het dan tijdens de maaltijd. Ook kauwen op een stukje appel, een takje peterselie of een paar blaadjes munt helpt tegen een knoflookadem.

Recepten met knoflook in de hoofdrol

Zoals ik in het begin als schreef, gebruik ik in heel veel recepten knoflook als smaakmaker. Maar ik heb ook recepten waarin knoflook echt de hoofdrol speelt en er boven alle andere ingrediënten uitspringt.

Advertentie
 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*