Eet meer avocado’s!

Eet meer avocado’s!

Avocado’s zijn enorm populair vanwege hun veelzijdigheid en zachte, romige smaak. De avocado is geen groente maar een unieke fruitsoort. De meeste fruitsoorten bestaan vooral uit koolhydraten (suikers), maar avocado’s zijn juist laag in suikers en heel rijk aan gezonde vetten. Er zijn dan ook vele onderzoeken die hebben aangetoond dat de avocado krachtige bevorderende effecten heeft op de gezondheid. Daarom geef ik je 15 redenen waarom je meer avocado’s zou moeten eten!

15 redenen

1. Ze passen in elk voedingspatroon

Het maakt niet uit welke eetrichtlijnen je volgt, de avocado werkt voor iedereen!

2. Ze zijn zeer voedzaam

Avocado’s zitten boordevol nuttige voedingsstoffen die de voedingswaarde van elke maaltijd verhogen.

3. Je kunt er een heerlijke spread van maken

Vervang boter en margarine voor de gezonde avocado. Je krijgt meer voedingsstoffen binnen en het smaakt heerlijk met hartig beleg.

4. Je eet meer fruit

Moeite met fruit eten? Ga voor avocado’s wat zij zijn eigenlijk een fruitsoort en tellen dus gewoon mee in je dagelijks fruitinname.

5. Ze zijn heel veelzijdig

Avocado’s zijn vooral bekend in salades, als guacamole, dips en in andere hartige gerechten, maar ze verschijnen meer en meer in zoete gerechten. Ze lenen zich bijvoorbeeld prima voor chocolademousse, ganache, smoothies en ijs.

6. Ze bevatten weinig suiker

Al zijn avocado’s een fruitsoort, ze bevatten echter minder dan een gram suiker per 30 gram vruchtvlees.

7. Ze zijn geweldig babyvoedsel

Stevig genoeg voor kleine vingertjes, maar zacht genoeg voor het nog gevoelige tandvlees. Rijk aan gezonde vetten, vezels en andere voedingsstoffen, zijn ze een geweldige aanvulling op de eerste babyhapjes.

8. Ze zijn een bron van gezonde vetten

Meer dan 75 procent van het vetgehalte in een avocado is geweldig voor je hart! Meer van deze gezonde onverzadigde vetten eten is in feit beter voor je hart dan vetarm eten.

9. Ze zijn goed voor je ogen

Avocado’s bevatten luteïne en zeaxanthine, antioxidanten die erom bekend staan dat ze de gezondheid van onze ogen ondersteunen naarmate we ouder worden.

10. Ze zijn goed voor je hersenen en zenuwstelsel

Een portie avocado bevat 3,5 gram onverzadigde vetten die nodig zijn voor gezonde hersenen en de ontwikkeling van het zenuwstelsel.

11. Ze zijn een prima vetvervanger bij het bakken

Vervang bij het bakken van zoete gerechten boter of kokosolie voor gepureerde avocado. Je zal het niet proeven!

12. Ze houden je cholesterol in balans

Heb je een cholesterolprobleem? Avocado’s zijn bekend als vruchten met de rijkste bron van fytosterolen, een natuurlijke plantaardige verbinding die competitief interfereren met de cholesterolopname in het lichaam.

13. Ze bevatten voedingsstoffen die essentieel zijn voor een gezonde zwangerschap

Met foliumzuur, vitamine E, B-vitamines, ijzer, choline en vezels, ze zijn geweldig voor zowel de zwangere vrouw als de groeiende baby gedurende de gehele zwangerschap, vanaf de conceptie tot aan de geboorte.

14. Ze bevatten meer kalium dan een banaan

Bananen staan bekend om hun kaliumgehalte, maar per 100 gram bevat de avocado 485 mg kalium. Dat is 127 mg meer dan bananen.

15. Ze zijn een heerlijk tussendoortje

Alles wat je nodig hebt is een beetje zeezout, versgemalen peper en een lepel!

Nog enkele tips:

Een rijpe avocado kun je herkennen door de steelaanzet te verwijderen. Zie je een helder groen/geel holletje, dan is de avocado eetrijp. Is het holletje bruin, dan is de avocado overrijp. Ook voelt een eetrijpe avocado bij lichte vingerdruk rond de steelaanzet zacht aan.

Is een avocado nog niet rijp, dan kun je de rijping versnellen door ‘m in een plastic zak te stoppen met een appel, peer of banaan. Deze vruchten geven ethyleengas af wat de rijping van de avocado bevordert.

Bewaar avocado’s niet de koelkast, dan bederven ze omdat dit hun narijping verstoort. Op een koele plaats (12-15 graden) kun je een avocado 1 tot 6 dagen goed houden (afhankelijk van hoe rijp hij al was).

Recepten met avocado

Advertentie
 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*