Eiwitomelet met cherrytomaatjes, spinazie, ui en kaas

Eiwitomelet met cherrytomaatjes, spinazie, ui en kaas

Deze eiwitomelet met cherrytomaatjes, spinazie, ui en kaas heb ik niet speciaal uit gezondheidsoverwegingen gemaakt maar gewoon om geen voedsel te verspillen. Ten eerste wist ik dat ik in mijn weekplanning spinazie zou overhouden van een pastasalade. En ten tweede zou ik ook eiwitten overhouden omdat ik voor een ander recept alleen de dooiers nodig had. Een cherrytomaatjes, ui en kaas heb ik toch altijd in huis. Dus zo kwam ik op het idee om hiervan een ontbijt- of lunchrecept op het menu te zetten!

Eiwitomelet 

Jarenlang werd gedacht dat je niet teveel eieren moest eten omdat dit niet goed zou zijn voor je cholesterol en dan zou eigeel met name te vet voor je zijn. Daaruit kwam de hype onder gezondheidsfreaks dat je het beste alleen eiwitten kon eten en werd de eiwitomelet enorm populair. Deze mythe is echter al lang achterhaald. Sterker nog, nu beveelt men juist aan om elke dag een heel ei te eten. Zeker als je ouder wordt.

Eieren bevatten wel vet maar dat zijn voornamelijk onverzadigde vetzuren, wat juist goed voor hart en bloedvaten is. Eidooiers bevatten overigens wel meer vet dan eiwitten. Bij het bakken van een ei zit het verzadigde vet voornamelijk in echte boter als je dat gebruikt, dus dan is je eiwitomelet alsnog minder gezond. Maar voor een gebakken eitje kun je echte boter natuurlijk ook gewoon vervangen door plantaardig of een olie rijk aan omega(3)-vetzuren. Eiwit bevat wel minder calorieën dan eigeel, maar het geel levert juist weer meer proteïnen dan het wit. Teveel eieren worden overigens wel afgeraden als je echt last hebt van een te hoog cholesterolgehalte. Ik kan nog veel meer over de voedingswaarde van eieren vertellen maar er is al genoeg over te vinden, zoals hier.

Ingrediënten

  • 6 eieren
  • 2 handjes baby spinazie
  • 1 kleine ui
  • 8 cherrytomaatjes
  • ½ tl knoflookpoeder
  • Geraspte kaas naar wens
  • Boter of olie
  • Versgemalen zeezout en zwarte peper
  • Optioneel: geroosterd brood
  • Materialen: koekenpan, kom

Aan de slag!

  1. Snipper de ui en halveer de cherrytomaatjes of snijd ze in kwarten als ze heel groot zijn. Leg de tomaatjes met de snijkanten op keukenpapier.
  2. Verhit een beetje boter of olie in een koekenpan op laag vuur en fruit de ui zachtjes ca. 10 minuten tot deze zacht is. Voeg spinazie en knoflookpoeder toe, breng op smaak met zout en peper en en bak nog heel even mee tot de spinazie een klein beetje geslonken is. Schep het mengsel op keukenpapier en laat afkoelen.
  3. Splits ondertussen de eieren en klop in een kom de eiwitten met wat peper en zout schuimig. Schep het spinazie-uimengsel erdoor.
  4. Verhit weer een beetje boter in de pan en giet de helft van het eiwit met spinazie erin. Top met de helft van de tomaatjes en geraspte kaas, doe het deksel op de pan en bak de eiwitomelet op laag vuur tot de bovenkant gestold is. Herhaal voor de tweede omelet.
  5. Serveer de eiwitomelet met geroosterd brood.

Advertentie
 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*