Gado-gado – Indisch groentegerecht met ei en pindasaus

Gado-gado – Indisch groentegerecht met ei en pindasaus

Gado-gado, een Indonesisch groentegerecht, heb ik in mijn leven ontelbare keren gemaakt maar pas geleden realiseerde ik me dat ik mijn recept nog nooit online heb gezet. En ik zeg mijn recept want zoals zo vaak geldt: zoveel families, zoveel variaties. De basis bestaat in ieder geval altijd uit gemengde groenten, komkommer, ei, pindasaus en kroepoek.

Gado-gado

Gado-gado is vegetarisch en eet je officieel niet met vlees. Ik heb het echter jaren geleden geleerd van een (ex)aangetrouwde Nederlands-Indische familie die wel vlees toevoegden en ook nog rijst om het gerecht completer te maken. Op deze manier is het geen bijgerecht maar een complete maaltijd. Ik heb het geleerd met in reepjes gesneden speklapjes, gemarineerd in ketjap. Tahoe (tofu) is wel vrij gebruikelijk om aan de gado gado toe te voegen maar je kan ook tempeh gebruiken. Dit kun je in blokjes gesneden zo bakken maar nog lekkerder is om dit ook eerst in ketjap te marineren want beiden hebben op zich niet heel veel smaak.

Voor de gemengde groenten gebruik ik in de basis altijd ijsbergsla, sperziebonen en meestal ook witte kool of spitskool, en komkommer en taugé ontbreken sowieso niet. Verder kijk ik dan ook nog wat ik eventueel in huis heb. Deze keer heb ik ook julienne gesneden wortel toegevoegd. Andere opties of toevoegingen zijn bijvoorbeeld heel kleine roosjes bloemkool, rauwe andijvie en tomaat. De groenten zijn niet warm, je moet dit meer zien als een salade. Groenten die je beetgaar moet koken mogen lauwwarm zijn maar helemaal koud is ook prima. Zelfde geldt voor de rijst. Als de pindasaus maar warm is en optioneel vlees of vleesvervanger ook.

Gewone kroepoek is uiteraard niet vegetarisch, want gemaakt van onder andere garnalen. Vegetarische opties zijn emping of cassave kroepoek. Emping moet je overigens van houden want het is vrij bitter.

Ingrediënten

  • Minimaal 500 gr gemengde groenten
  • 400 gr rijst
  • 100 gr taugé
  • ½ komkommer
  • 4 eieren
  • Pindasaus (recept)
  • Gefruite uitjes (recept)
  • Kroepoek of vegetarisch: emping of cassave kroepoek
  • Optioneel: ketjap + olie + 6 dikke speklappen of vegetarisch: tahoe of tempeh
  • Optioneel: dressing van azijn, zonnebloemolie, suiker en zout
  • Materialen: 2 kookpannen, grote schaal, saus/steelpan

Aan de slag!

  1. Gebruik je ook vlees of tahoe of tempeh, snijd dit dan in blokjes of reepjes en laat minstens een uur marineren in ketjap.
  2. Groenten die gekookt moeten, zoals bloemkool en sperziebonen, beetgaar koken. Afgieten, met koud water spoelen en uit laten lekken. Kool en ijsbergsla fijn snijden. Komkommer in plakjes of blokjes snijden en eventueel tomaat in blokjes.
  3. Meng in een schaal de groenten met de taugé, maar niet komkommer en tomaat. Ik doe het niet maar als je het lekker vindt kun je de groenten aanmaken met een dressing van azijn, olie, suiker en zout.
  4. Kook de rijst volgens aanwijzingen op de verpakking, giet af en laat met het deksel op de pan droogstomen. Kook de eieren hard en laat afkoelen in koud water. Gebruik je ook vlees of tahoe/tempeh, bak dit dan in wat olie krokant.
  5. Maak of verwarm (volgens aanwijzingen op de verpakking) de pindasaus in een sauspannetje. Verdun eventueel met wat water want het mag wat dunner zijn hiervoor, meer richting een dressing. Pel ondertussen de eieren en snijd ze in plakjes op partjes.
  6. Verdeel over borden rijst, het groentemengsel, ei, komkommer (en tomaat) en optioneel vlees of tahoe/tempeh. Schep er wat pindasaus over en garneer met gefruite uitjes en kroepoek.

Advertentie
 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*