Gegratineerde aubergine

Gegratineerde aubergine

Wist je dat aubergine eigenlijk een vrucht is en dus niet een groente? En wist je dat je aubergine nooit rauw moet eten? Sowieso is de smaak licht bitter en niet zo lekker, maar voornamelijk omdat het maag- en darmklachten kan veroorzaken. Dit door de stof solanine. Solanine is zeer hittebestendig maar door verhitting wordt het solaninegehalte echter wel lager. Het risico van maag- en darmklachten is dan heel klein. Mensen die het raw dieet aanhangen kunnen dus beter ook niet te vaak aubergine eten want door verwarmen tot maximaal 42 graden blijft er een te hoog solaninegehalte aanwezig in de vrucht.

De licht bittere smaak van aubergine zit trouwens voornamelijk in de schil, het vruchtvlees is veel neutraler van smaak en daarom is aubergine zo veelzijdig te combineren met andere smaken. Toch kun je de schil het beste wel laten zitten want de meeste voedingswaarde zit in de schil en net daaronder. Verder levert aubergine veel vezels op. Per 100 gram maar liefst 14 procent van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid.

Ik eet graag aubergine omdat het zo goed samengaat met veel andere smaken. Vooral gegrild vind ik het heerlijk. Dat heb ik hierbij dan ook eerst gedaan voor het gratineren. Je kunt de plakken ook gewoon in wat olie bakken maar gillen is lekkerder omdat je dan minder olie nodig hebt. Dan zuigt de aubergine niet teveel olie op. Om de maaltijd geheel vegetarisch te houden heb ik hier lekker falafel met tzatziki bij gegeten.

Ingrediënten

  • 2 aubergines
  • 2 bollen mozzarella
  • Paar takjes verse oregano of 2 tl gedroogd
  • Paar blaadjes basilicum
  • Stukje Parmezaanse kaas
  • Milde olijfolie
  • Fijn zeezout en versgemalen zwarte peper
  • Materialen: keukenpapier, grillpan of koekenpan, bakpapier, fijne rasp

Aan de slag!

  1. Snijd de aubergines in de lengte in plakken van ca. 1 cm dik. Bestrooi de plakken aan beide kanten met zout en leg ze tussen laagjes keukenpapier. Leg er een snijplank op en zet daarop iets zwaars. Laat zo ca. 20 minuten staan.
  2. Snijd ondertussen de mozzarella in dunne plakjes. Gebruik je verse oregano, ris dan de blaadjes van de takjes en hak grotere blaadjes wat kleiner.
  3. Verwarm de ovengrill voor en bekleed een bakplaat met bakpapier.
  4. Verhit een grillpan en bestrijk met olie of verhit wat olie in een koekenpan. Veeg de aubergineplakken droog en gril of bak ze om en om. Laat ze uitlekken op keukenpapier.
  5. Leg de plakken op de bakplaat en maal er wat peper over. Verdeel de mozzarella over de plakken, bestrooi met oregano en rasp er nog wat Parmezaan over.
  6. Plaats de bakplaat hoog onder de grill enkele minuten tot de kaas gesmolten en goudbruin is. Zet de oven niet te heet anders verbrandt het bakpapier zo dicht onder de grill. Scheur de blaadjes basilicum en strooi over de aubergines.

Meer recepten met aubergine:

Advertentie
 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*