Geroosterde aardappels met azijn en zeezout

Geroosterde aardappels met azijn en zeezout

Geroosterde aardappels met azijn… het klinkt je misschien niet direct als muziek in de oren maar het is echt heel erg lekker! En typisch Brits trouwens. Je weet misschien vast nog wel dat jaren geleden ineens chips met azijn en zeezout in de winkels lag en dat is ook nooit meer verdwenen. Eveneens iets wat van onze overzeese westerburen is komen overwaaien.

Jaren geleden was er in het Haagse centrum een Marks & Spencer (die weer verdween, later terugkwam maar weer verdween)  en toen kocht ik daar al chips (crisps op z’n Brits) met azijn en zeezout, nog lang voordat het hier voet aan de grond kreeg. Ik ging er echt speciaal naartoe voor deze chips en ook andere smaken die wij niet kenden, zoals ook garnalencocktail.

Aardappels met azijn

Ik heb geen idee waarom (heb het ook niet echt uitgezocht) maar de Britten zijn gek op azijn. Ik trouwens ook want ik hou van zuur. Het is daar dan ook heel normaal dat friet (chips) met azijn wordt besprenkeld, of in dit geval geroosterde aardappels. Azijn gecombineerd met vet en koolhydraten heeft echter ook gezondheidsvoordelen. Friet heeft een zeer hoge glycemische index (GI), wat betekent dat wanneer je het eet, dit heel snel een enorme hoeveelheid suiker in je bloedbaan afgeeft. Hetzelfde als met wit brood en pasta etc. Je lichaam maakt insuline aan om het zo snel mogelijk uit je bloedbaan en in je cellen te krijgen. Maar als je niet al die suikers verbrandt, wordt het doorgaans direct naar je vetcellen gestuurd, vooral als je insulineresistent bent. Dan heb je een half uur later waarschijnlijk een bloedsuikercrash en ben je weer moe en hongerig.

De wetenschap toont echter aan dat azijn zeer effectief is in het vertragen van je bloedsuikerspiegel na een koolhydraatrijke maaltijd. Azijn kan je insulinegevoeligheid met 19 tot 32 procent verbeteren na het eten van iets als friet, wat betekent dat je die koolhydraten beter aankunt. Het verlaagt je bloedsuikerspiegel met ongeveer een derde en de hoeveelheid insuline die je lichaam moet uitpompen om ermee om te gaan. Maar dat is nog niet alles. Het is ook gebleken dat het toevoegen van azijn aan je dagelijkse voeding helpt gewicht te verliezen en buikvet kwijt te raken. In dit geval zijn de aardappels geroosterd en dus minder vet dan bakken of frituren, dus dat maakt het nog beter!

Ingrediënten

  • 1 kilo vastkokende aardappels
  • 3 el appelazijn of witte wijnazijn
  • 1 el grof zeezout
  • 1 tl gewoon zout
  • Verse peterselie of bieslook
  • 3 el zonnebloemolie
  • Materialen: kookpan, bakblik

Aan de slag!

  1. Boen de aardappels schoon onder stromend water en verwijder pitten en plekjes. Snijd ze in grove blokjes.
  2. Breng een pan water met het gewone zout en een eetlepel azijn aan de kook. Voeg de aardappels toe en kook ze 10 tot 15 minuten tot ze net gaar zijn. Giet af, schud om en laat droogstomen.
  3. Verwarm ondertussen de oven voor op 220 graden of 200 hete lucht.
  4. Doe de olie in een bakblik en zet 5 minuten in de oven. Schep de aardappels door de warme olie (beetje pletten mag) en rooster ze ca. 50 minuten tot ze goudbruin en krokant zijn. Halverwege een keer omscheppen.
  5. Neem uit de oven en laat 5 minuten rusten. Hak ondertussen wat peterselie of bieslook fijn.
  6. Schep de aardappels om met de rest van de azijn en het zeezout en bestrooi met de peterselie of bieslook.

Advertentie
 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*