Zo maak je een heerlijk en gevarieerd borrelplankje!

Zo maak je een heerlijk en gevarieerd borrelplankje!

Ook al ben ik alleen, ik maak regelmatig voor mezelf een heerlijk borrelplankje. De ene keer eenvoudig, de andere keer lekker uitgebreid. Als ik een heel uitgebreide maak, doe ik dat op een vrijdag of zondag in plaats van een avondmaaltijd. Dan begin ik om een uurtje of zeven en dan lekker de hele avond snacken en tv kijken met een goed glas wijn erbij. Waarom op vrijdag of zondag en niet op zaterdag? Op vrijdag maak ik meestal fastfood of comfort food en soms dus een borrelplankje. De zaterdag is doorgaans gereserveerd voor mijn ‘broodje van de week’ of in de koudere maanden verse soep met knapperig vers brood. Dan kan er later op de avond misschien nog wel een klein borrelplankje bij maar zeker geen uitgebreide want ik zit dan al zo vol. En op zondag kook ik bijna nooit. Ik heb dan een kliekje uit de koelkast of vriezer of dus ook een borrelplank!

Als ik een borrelplankje maak, dan wil ik dat het vooral lekker makkelijk is en niet dat ik nog uren de keuken in moet. Natuurlijk maak ik ook zelf onderdelen die niet teveel werk kosten maar veel komt gewoon uit de supermarkt. Bijvoorbeeld als het voor mij alleen is een bakje knoflookgarnalen (die ik dan weer wel zelf maak als ik meerdere gasten heb) en ik vind heksenkaas echt heerlijk. Ik heb wel een soortgelijk recept maar het is toch anders. Deze is overigens wel gezonder en ook heel lekker.

Krijg jij gasten en wil je nou ook wel eens een keer een mooie en luxe borrelplank op tafel zetten in plaats van de geijkte bakjes salades, filet americain, blokjes kaas en plakjes gekookte worst en leverworst maar weet je niet waar te beginnen? Met al deze tips moet het zeker lukken om indruk op jouw gasten te maken!

De borrelplank basis

We hebben het niet voor niets over een plank dus het is uiteraard het mooist als je ook echt een grote, houten of bamboe serveerplank gebruikt waarop je alles gezellig kunt rangschikken. Heb je nou veel verschillende hapjes omdat je veel gasten hebt, dan kun je ook meerdere plankjes of een groot houten dienblad gaan. Of gebruik mooie grote borden en platte schaaltjes. Die kun je bijvoorbeeld weer onderverdelen in vlees, vis en vega. Kunststof snijplanken die je dagelijks in de keuken gebruikt en waaraan de gebruikssporen ook duidelijk te zien zijn, zien er niet aantrekkelijk uit op je tafel. En gebruik kleine kommetjes en schaaltjes voor de smeerbare dingen, olijven etc. Ook al is het kant-en-klaar uit de supermarkt of deli, in plastic bakjes ziet het er minder aantrekkelijk uit dan in leuke schaaltjes en kommetjes. Zorg voor de hygiëne ook voor meerdere kleine vorkjes en mesjes en prikkertjes zodat niet één mesje of vorkje wordt gebruikt voor alles wat op tafel staat.

Bedenk wie jouw gasten zijn en met hoeveel je bent

Ben je met maar een paar mensen, zet dan niet een overload aan verschillende dingen op tafel. Met hoe meer mensen je bent, hoe meer je kunt uitbreiden. Maar zorg er aan de andere kant ook weer wel voor dat er genoeg is. Mijn motto is altijd dat niemand met honger naar huis mag 😉 Restjes kun je altijd nog de volgende dag opeten, op brood doen of eventueel nog in gerechten verwerken. Verder hangt het af van hoe lang jouw borrelavondje (of middag) duurt. Maar een paar uurtjes, niet teveel hapjes, weet je dat een lange en heel gezellige avond wordt, dan zeker meer.

En weet wie jouw gasten zijn dus zorg dat er voor iedereen wat te kiezen is. Eet een deel van jouw gasten geen vis, zet dan niet allerlei verschillende vishapjes op tafel ten koste van andere hapjes. Is de nieuwe liefde van jouw bestie vegetarisch of vegan, zorg dan dat er voor hem of haar ook wat te kiezen valt. Is iemand echt allergisch voor iets, bijvoorbeeld gluten (en dan bedoel ik echt allergisch, ik persoonlijk ga niet mee in hipster en fitgirl modegrillen), houd daar dan zeker rekening mee. Leg bijvoorbeeld niet kaas tegen vlees aan als iemand allergisch is voor lactose. Of nootjes/pinda’s tussen andere etenswaren als iemand een notenallergie heeft. En zorg bij een glutenallergie (coeliakie) dat je speciaal voor die persoon een apart schaaltje glutenvrij brood en/of toastjes hebt.

Tip: Gooi voor de zekerheid de verpakkingen van wat je hebt gekocht nog niet weg als je één of meerdere gasten met een bepaalde allergie hebt. Mocht iemand dan ergens over twijfelen, dan kun je altijd op de verpakking zien of er allergie-informatie vermeld is.

Suggesties voor de borrelplank

Vlees

Vleeswaren zijn lekker makkelijk en je kunt ze gezellig draperen op de borrelplank. Denk bijvoorbeeld aan Italiaanse, Franse of Spaanse salamisoorten (salame Milano, spianata romana, rosette de lyon, salchichón, chorizo), rauwe, gerookte of gedroogde ham (prosciutto, Parmaham, Serranoham, Schwarzwälder schinken, boerenham) en harde worst (fuet, Hollandse metworst, cabanossi, nagelworst) etc. Em ik hou zelf ook heel erg van paté, het liefst de grovere ardenner- of boerenpaté.

Vis

Gerookte zalm en knoflookgarnalen vind ik zelf altijd lekker, of gerookte forelfilet. Gerookte forelfilet is vrij stevig en daardoor makkelijk in stukjes te snijden, in tegenstelling tot makreel. Ook smeerseltjes met vis doen het goed bij visliefhebbers, zoals:

Rillette van gerookte makreel
Rillette van sardines
Eenvoudige tonijnsalade
Rillette van zalm

En deze wil ik je ook niet onthouden: surimi chips Echt zo lekker!

Kaas

Ik heb zelf meestal drie soorten kaas. Een oudere soort zoals overjarige brokkel, pecorino of parmezaan, een buitenlands kaasje met wat pit zoals een schimmelkaasje, camembert, tête de moine of gruyère en mild zoals brie, zachte geitenkaas of tomme.
Tip! Op Kaas.nl kun je sorteren op vijf smaakgradaties van mild tot zeer pittig. Echt superhandig om een keuze te maken!

Nog een tip die ik je niet wil onthouden: crispy kaaslolly’s. Supersimpel te maken met geraspte kaas. En ze hoeven niet per se op een stokje.

Vega

Rauwkost, zoals komkommer, radijs, bleekselderij, snoeptomaatjes en stukjes paprika, is altijd goed, helemaal in combinatie met lekkere dipjes. Olijven ontbreken bij mij sowieso nooit en ik hou ook van kleine zure augurkjes en Amsterdamse uitjes. Zongedroogde of semigedroogde tomaatjes zijn ook altijd een leuke toevoeging. En als je zelf nog iets bijzonders wilt maken:

Geroosterde aardappelschillen
Courgettechips met parmezaan
Ovengebakken uienringen

Om te dippen en smeren

Als je rauwkost op je borrelplankje hebt, zorg dan ook dat je lekkers hebt om de rauwkost in te dippen. En het is ook altijd goed als je een paar vegetarische/vegan smeerseltjes hebt voor op toastjes of brood.

Tomatentapenade
Roomkaas-kruidendip
Hummus
Olijventapenade
Alioli
Tzatziki
Kruidenboter
Pittige kaasdip
Haydari (Turkse yoghurtdip met kaas)
Baba ghanoush

Let op! In de voedseletiquette is het om hygiënische redenen een no-no dat als je ergens al een hap van hebt genomen, je dit niet nogmaals ergens in dipt. Denk alleen al aan een bitterbal waarvan iemand een hap heeft genomen en het dan weer door de mosterd haalt. Binnen je eigen huishouden vind je dat misschien geen probleem, maar met gasten wil je dat gewoon niet. Nu in de coronatijd al helemaal niet! Misschien vind je het moeilijk, maar schroom dus echt niet als je het ziet gebeuren om je gasten te vragen niet nogmaals te dippen met iets waarvan ze al gehapt hebben. We kunnen momenteel niet voorzichtig genoeg zijn!

Nootjes en zoutjes

Nootjes en zoutjes zijn leuk om een borrelplankje op te vullen tussen de andere ingrediënten. Bovendien zijn noten ook nog eens heel gezond. Vind je het leuk om hier zelf nog wat mee te doen? Zie hier mijn tips:

Knoflookpinda’s
Hartige bladerdeegstengels
Geroosterde kikkererwten
Spicy cashewnoten
Bladerdeegstengels met rauwe ham

Brood en toast

Een paar soorten toastjes en (stok)brood zijn natuurlijk onmisbaar bij een goed gevuld borrelplankje. Wil je extra uitpakken met zelfgemaakt brood hier nog wat suggesties:

Pan con tomate
Focaccia met tomaat en olijven
Knoflook-parmezaanbrood
In de pan gebakken plat brood
Focaccia met rozemarijn en zeezout
Knoflookbrood

Op het borrelplankje op de foto:

Kaas: blue d’auvergne, tomme pays basque en pecorino.
Vlees: spianata romana, Schwarzwälder schinken en rosette de lyon.
Vis: zalmrillette en knoflookgarnalen.
Om te smeren: alioli, heksenkaas, tomatentapenade, kruidenboter en boerenpaté.
Vega: olijven, zure augurkjes en gele uitjes.
En uiteraard toastjes.

Advertentie
 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*